Innovation Destination Torslanda

Mötesplats VHK

New Order Arkitektur har varit med i tidigt skede och satt tonen för en av Sveriges största industrisatsningar. Miljardprojektet med visionen att lösa framtidens mobilitetsfrågor tar avstamp i den mötesplats vi utformat i Volvos gamla huvudkontor i Torslanda.

År: 2023-2024

Status: Färdigställt

Beställare: Next Step Group

Adress: Amazonvägen, Torslanda

Program: Kontor, mötesplats, utställning

Fotograf: Ander Sanner Fotografi

Mobility Innovation Destination Torslanda

Mobility Innovation Destination Torslanda är ett samarbete mellan Volvo Cars, Next Step Group och Vectura Fastigheter, med stöd av Göteborgs Stad. Det ska bli en ny stadsdel integrerad i Volvo Cars Campus i Torslanda -  ett innovationscenter, en forskningspark och testbädd för mobilitet. Idén är en öppen och inkluderande destination med innovativa miljöer där näringsliv, offentlig sektor och akademi ska samverka för att tillsammans lösa framtidens hållbara mobilitet. Uppskattningsvis ska 5 miljarder kronor investeras i området, som är tänkt att utvecklas i etapper med totalt 200 000 - 300 000 kvm.

VHK

Som en del av projektets första etapp renoveras Volvos huvudkontor högst upp på Amazonvägen, PG Gyllenhammars legendariska ”Örnnäste”, med unik bevarad 80-talsarkitektur. Det ska användas som projektkontor, mötesplats och utställningsyta och utgöra myllan ur vilken projektet ska växa. Här ska man utveckla projektet och hit ska man bjuda in potentiella samarbetspartners och investerare för att visa upp det. Det blir ett viktigt ansikte utåt som sätter tonen för hela miljardsatsningen.

Det fysiska varumärket

New Order Arkitektur blev hösten 2023 tillfrågade av Next Step Group att delta i utvecklingen av varumärkets fysiska form. Som ett första case har vi inför projektlanseringen utformat VHK:s entréyta med utställning, kök, lounge, öppna arbetsplatser och mötesrum. I det arbetet har vi tillsammans med beställaren ringat in varumärkets identitet och formulerat hur den ska ta sig uttryck i den byggda verkligheten.

Uppdraget innebar att i de tillägg man gjorde förmedla varumärkets ton och skapa goda arbets- och mötesmiljöer, samtidigt som man förhöll sig till byggnadens egna unika uttryck.

Vill du veta mer om våra projekt?

Fler projekt:

Puffer

Utflykts-
lekplats
Frihamnen

Lynk&Co Club

Göteborg

Hagabadet
Drottning-torget